Een nieuw mobiliteitsplan voor de wijk

“En wat met de mobiliteit?”  Met enige regelmaat komt het onderwerp aan bod binnen onze wijkvereniging.  Dankzij geplande en minder geplande werkzaamheden kunnen we terug aanschuiven in files alsof de Corona-crisis al tot het verleden behoort.

Hoog tijd dus om nog eens een update de wereld in te sturen en om uw hulp te vragen!

De mobiliteit van de volgende jaren komt aardig dichtbij

Om te begrijpen hoe dit tot stand is gekomen, moeten we terugblikken naar de grote reveal van het project scholen Kaart.  De gevreesde toename van de verkeersdruk van het grote aantal woningen bovenop de reeds aanwezige parkeerdruk zorgde voor een zwaar verdict.  Toen al was de eerste workshop gepland, nét voor de eerste lockdown.

Na die eerste workshop werden nog online sessies georganiseerd waarbij wijkbewoners met specialisten bijeen kwamen over de verschillende thema’s en de ontwerpen van de verschillende werktafels.  Dat ze gemotiveerd waren, mag blijken uit de talloze uren die ieder erin stak.

Het resultaat werd ondertussen ook gedeeld in de Algemene Commissie van 16 maart, … waar opnieuw meer dan een uur besteed werd aan het onderwerp.  Mobiliteit vraagt tijd, dat is ondertussen wel duidelijk.

In bovenstaand filmpje vind je in het eerste halfuur het resultaat van al dit werk, met daarop aansluitend de vragen vanuit de gemeenteraad.   Om jullie al even vertrouwd te maken met enkele van de basisprincipes, frissen we graag ook nog de relevante delen uit de wegcode op.

De gemeente zal binnenkort met een communicatie naar buiten komen, met een 

De schoolstraat

Nieuw in onze wijk is de schoolstraat.  Het principe bestaat officieel al sinds ik ongeveer 30 jaar geleden mijn rijbewijs haalde.  Pas de laatste tijd krijgt het echt tractie.  Heel kort samengevat: de straat wordt voor een korte periode afgesloten voor gemotoriseerd verkeer zodat leerlingen en ouders in alle veiligheid met de fiets of te voet tot bij de scholen geraken.  Tijdens de schoolstraat heeft de fietser en voetganger altijd voorrang, ook op de lokale bewoner die nog wel toegang heeft.

De fietsstraat

Zoals de naam doet vermoeden, krijgt Koning Fiets hier voorrang en gelden speciale regels.  Een gewaarschuwd chauffeur is er dus twee waard, of veel meer.  

Regel 1: goed nieuws: je mag er met de auto nog in

Regel 2:  de auto blijft achter de fiets, zoals het verkeersbord al aangeeft.  Voilà, 58€ bespaard aan boetes.  

Regel 3: maximum snelheid 30 km/u.  Voor de chauffeur die dacht dat je hier 50 km/u kan rijden: weeral tot 162€ bespaard!

 

Fietssuggestiestrook

Als wat hierboven stond duidelijk was, gaan we een stapje verder met de fietssuggestiestrook.  Dit staat dus helemaal niet officieel in de wegcode maar vinden we al terug in de gemeente in bijvoorbeeld de Prins Kavellei.  In 2018 kwam het in de pers onder zijn andere benaming die meteen Woord van het Jaar werd.

Toch heeft het zijn nut in bepaalde omstandigheden bewezen, als is het nog maar door de indruk te wekken dat de rijweg versmald wordt, en zo de snelheid vermindert.

Conclusie

Voor de problemen rond mobiliteit bestaat geen wondermiddel.  De files en de parkeeroverlast worden nu eenmaal niet alleen veroorzaakt door de wagens vóór je.  Om in de toekomst aan een duurzame oplossing te denken voor de mobiliteit, moeten we bereid zijn de hand in eigen boezem te steken.  

Verwacht dus niet van een mobiliteitsplan dat hiermee alle problemen van de baan zijn.  We zijn er ons van bewust dat elke maatregel ook een neveneffect kan genereren.  En de testopstellingen die de gemeente zal inrichten, zullen dat snel in beeld brengen.

Was je de hulpvraag van het voorwoord al vergeten?  Lees hier dan gerust even verder .

Laat een reactie achter